ערש"ק פרשת בהר תשע"ח
וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם כי תבאו אל הארץ אשר אני נתן לכם לרשתה ושבתה הארץ שבת לה'.
ידועה שאלתו ותשובתו של רש"י.
רש"י במקום שואל מה ענין שמיטה אצל הר סיני ? והלא כל המצוות נאמרו מסיני ?
עונה רש"י, אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודיקדוקיה מסיני אף כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני.
השאלה במקומה עומדת, באם ביקשה התורה לומר לנו, כדברי רש"י, שכולן נאמרו כללותיהן ופרטיהן מסיני, כפי שנאמרו בשמיטה, מדוע בחרה תורה דווקא מצוות שמיטה והרי כולן נאמרו כללותיהן מסיני. אם כן יכלה התורה להביא מצוה אחרת ללמד על כך, מדוע נבחרה דווקא מצוות השמיטה.
אומר החלבן, הרב חיים כהן,
"שנה זו היא התכנסות אל ההנהגה הפנימית , בלתי לה' לבדו"
חיי האדם, כידוע , הינם חיים גשמיים ורוחניים. חיי הגשם מקשים ומונעים את חיי הרוח.
אומרת הגמרא, "רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות".
ענינה של תורה ומצוות הינה יצירת קשר, שמירה על קשר, חיבור אל המהות הרוחנית של האדם.
רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לזכך את ישראל. זיכוך מהגשמיות והעלאה אל הרוחניות, אל מקורו, המהות הפנימית של היהודי. לפיכך הרבה להם תורה ומצוות.
כחלק מתורה ומצוות, אשר עניינם כל רגע ורגע, יום יום, שעה שעה. נתן לנו הקב"ה גם זמנים אשר הינם מעבר לחיי השטף. רגעים אשר בהם נעצר שטף החיים הגשמיים, זהו הזמן אותו
יש למלאות בחיים רוחניים.
רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות.
ענינה של תורה ומצוות הינו הבאת האדם, ולו לפרק זמן קצר, זמן קיום המצווה, זמן לימוד התורה לידי ניתוק מהחומריות והתחברות אל הרוחני.
כדברי החלבן לעיל, זהו רגע של התכנסות אל ההנהגה הפנימית של האדם. הנהגה זו בחינתה הינה, אלוקי, נשמה שנתת בי טהורה היא. חיבור האדם אל מהות מקורו, מהות ענינו ומהות ידיעתו ? בלתי לה' לבדו. היינו ההכרה, ההבנה, האמירה אין כאלוקינו אין כמלכינו אין כמושיענו.
הידיעה לך שמים אף לך ארץ.
רצה הקב"ה לזכות את ישראל, על כן בעשיית המצווה, בעת ההתקשרות אל הפנימיות הרחנית, האדם צריך להתנתק ולבוא לידי "בלתי לה' לבדו".
כדברינו, חלק ממצוות התורה יש בהם אשר מסייעים את האדם בהתנתקות מהחומר וחיבור אל הרוחני.
מצוות כמו שבת, ראשי חודשים, חגים, ראש השנה וכו', ימים אלו בחינתם הינה בחינת החיבור אל הרוחני באופן האישי.
השמיטה ענינה חיבור כלל ישראלי יהודי אל "לך שמים אף לך ארץ". שנה זו הינה שנת התכנסות אל ההנהגה הפנימית, של כלל ישראל, אמירה כלל ישראלית יהודית, לך שמים אף לך ארץ.
המצוות בכללותן, הן הקצרות בזמן והן הארוכות בזמן, מחייבות האדם להיות באותה נקודת זמן "בלתי לה' לבדו".
מצוות השמיטה הינה מהותה ענינה של התורה כולה, מהות ענינה של האמונה.
האדם עוזב, מפקיר את קרקעותיו, מקור פרנסתו. במשך שנה איננו עובד, השאלה העולה "וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתינו".
עונה הקב"ה "וציויתי את ברכתי לכם בשנה הששית ועשת את התבואה לשלוש שנים".
עיקרה של אמונה, עיקרה של קיום תורה ומצוות, עיקרה של יהדות ? האמונה בה'.
אמונה המביאה לעשות כדבר ה' למרות ועל אף שבשכל אנוש קשים הדברים.
מה עניין שמיטה אצל הר סיני ? כפי שהשמיטה ענינה אמונה ובטחון בה', ענינה ההכרה
"לך שמים אף לך ארץ, כך גם כל המצוות ענינם כזה.
מה השמיטה ענינה התכנסות אל ההנהגה הפנימית, כך כל המצוות כולן ענינם התכנסות אל ההנהגה הפנימית ? בלתי לה' לבדו.
"לך שמים אף לך ארץ"
שבת שלום
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251